Published On: 13. 3. 2024909 words4,5 min read

Máte pocit, že se svým zažíváním neustále bojujete? Trápí vás špatné trávení, pocit plnosti a další zažívací poruchy? Omezují vás v běžném fungování? Máme pro vás dobrou zprávu, nemusíte se už dál trápit. Připravili jsme pro vás 10 tipů, jak si sami můžete pomoci a podpořit váš trávicí trakt.

Špatné trávení, pocit plnosti a co dalšího?

Víte, co znamená porucha trávení (dyspepsie)? Jde o souhrnné označení celé řady příznaků, které se objevují především při chorobách gastrointestinálního traktu. Řadí se sem například:

  • Bolest nebo nepohodlí v horní části břicha
  • Pocit sytosti i při malém množství jídla
  • Nepříjemné pocity po jídle
  • Nadýmání
  • Říhání a plynatost
  • Nevolnost a zvracení
  • Regurgitace (když se jídlo, které spolknete, vrátí zpět do vašeho jícnu)
  • Kyselý reflux a pálení žáhy
  • Hlasité kručení v žaludku
  • Obtížné polykání
  • Ztráta chuti k jídlu
  • Kyselá chuť v ústech

Jak poznat, že máte vážnější problém?

Občasné zažívací potíže nemusí značit nic vážného. Trápí občas každého. Způsobeny mohou být přejídáním, konzumací zkažených potravin či nadměrným stresem. Pokud se však objevují pravidelně po dobu několika týdnů nebo měsíců či se opakovaně vracejí, pravděpodobně se jedná o příznak nějakého onemocnění.

Porucha trávení může znamenat i syndrom dráždivého tračníku

Určitě už jste o syndromu dráždivého tračníku (IBS) slyšeli. Není také divu, v dnešní době se toto onemocnění velmi často skloňuje. Také jím trpí, čím dál větší procento populace. Na vině může být jednak nadmíra stresu, nevhodný jídelníček, špatné stravovací návyky, tak psychosociální faktory, jako je úzkost, deprese, naučené chorobné chování či nedostatek sociální podpory. Mezi hlavní symptomy IBS se řadí křeče v břiše, nadýmání, průjem a zácpa. Typické pro syndrom dráždivého tračníku je, že se tyto problémy pravidelně vrací. Pokud chcete mít jistotu, že jde o váš případ, zajděte k lékaři a nechte si udělat testy, které pomohou syndrom dráždivého tračníku odhalit.

Prevence zažívacích potíží: 10 tipů pro lepší pocit v břiše

Ať už vás trápí IBS či jiné onemocnění, máme pro vás 10 tipů, které vám mohou pomoci zmírnit špatné trávení, pocit plnosti a další zažívací poruchy.

  1. Vyhýbejte se jídlům, která vám nedělají dobře. Po jakém jídle vás trápí nafouklé břicho, zácpa nebo průjem? Zkuste zjistit, zda se obtíže objevují vždy po konzumaci některých potravin. U pacientů IBS se například skvěle osvědčila low FODMAP dieta.
  2. Trpíte bolestmi břicha či průjmem ze stresu? Vyzkoušejte metody pro zvládání stresu, nejenže se vám uleví psychicky ale i fyzicky. Skvěle fungují dechové techniky, jóga či meditace. V některých případech zase pomůže terapeut nebo kouč.
  3. Nepřejídejte se. Bolesti břicha po jídle se často objevují po přejedení.
  4. Zvyšte fyzickou aktivitu. Pohyb vašim střevům velmi prospívá. Najděte si sport, který vás baví, nebo choďte pravidelně na procházky. A počítá se i uklízení či práce na zahradě.
  5. Hlídejte svůj jídelníček. Pečlivě si vybírejte, co jíte a zkuste se vyhýbat pokrmům, které jsou obtížně stravitelné (například smažená a velmi tučná jídla). Doporučuje se také omezit konzumaci sladkostí a slazených nápojů či kávy a alkoholu.
  6. Pokud kouříte, zvažte kouření omezit nebo s ním úplně přestat. Kouření může dráždit sliznici žaludku.
  7. Zlepšete své stravovací návyky. Jezte častěji v menších dávkách, pečlivě žvýkejte a nehltejte. Nejezte také těsně před spaním.
  8. Pijte pravidelně. Pro správnou funkci zažívání je dostatečný příjem tekutin nezbytný. Doporučuje se vypít 1,5 až 2 litry denně.
  9. Vyzkoušejte PROIBS® – Tento zdravotnický prostředek je určen pro léčbu příznaků syndromu dráždivého tračníku. Vyvinuli ho ve Švédsku, kde se setkal se skvělými výsledky v odborných studiích i u pacientů.
  10. Mějte trpělivost. Špatné trávení, pocit plnosti a další zažívací poruchy se nezlepší ze dne na den. Tělo potřebuje čas, aby se dalo do pořádku.

Zdroje:

Indigestion (Dyspepsia): Symptoms, Causes, and Treatments – Medically Reviewed by Poonam Sachdev, MD on February 05, 2024 Written by Lori M. King, PhD

Simen Grøneng Johansen & Eivind Ness-Jensen (2022) The changes in prevalence and risk of irritable bowel syndrome over time in a population-based cohort, the HUNT study, Norway, Scandinavian Journal of Gastroenterology, DOI: 10.1080/00365521.2022.2028005

KUPTE SI PROIBS® V TĚCHTO LÉKÁRNÁCH:

Cena od: 289 Kč

Cena od: 289 Kč

Cena od: 254 Kč

Cena od: 289 Kč

Cena od: 293 Kč